انتشارات هدهد

hodhod publication

انتشارات هدهد

hodhod publication

انتشارات هدهد

بسم الله الرحمن الرحیم
«لَهُمُ البُشری فِی الحَیوٰةِ الدُنیا و فی الاخره، لا تبدیلَ لِکلماتِ الله ، ذالک هُوَ الفُوْزُ العَظیم» (یونس 64) آنها را پیوسته بشارت است هم در حیات دنیا (به مکاشفات در عالم خواب) و هم در آخرت (به نعمتهای بهشت). سخنان خدا را تغییر و تبدیلی نیست، این است فیروزی بزرگ.
=========================
باَللّهُمَّ صَلِّ عَلی سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، مَا اخْتَلَفَ الْمَلَوانِ وَ تَعاقَبَ الْعَصْرانِ وَ کَرَّ الْجَدیدانِ وَ اسْتَــقْــبَلَ الْفَرْقَدانِ وَ بَلِّغْ روحَهُ وَاَرْواحَ اَهْلِبَــیْـتِهِ مِنَّا التَّحِیَّةَ وَالسَّلامِ.
بار خدایا بر آقای ما حضرت محّمد و آلش درود فرست به عدد اختلاف رنگها و به عدد سپیده صبحها و زردی غروبهایی که آمده و خواهد آمد و به عدد تکرار شب و روز و به تعداد ستاره هایی که طلوع می کنند و به محضر روح پیامبر اکرم و ارواح طیبّه اهل بیت او از طرف ما درود و سلام برسان.
========================
ارادتمند و ملتمس دعا : غلام غلامان اهلبیت
محمد حسین صادقی - مدیر انتشارات هدهد
شماره مجوز از وزارت ارشاد : ۹۹۹
مذهبی، آموزشی، هنر و ادبیات
09176112253
*************
هدهد ، پیام آور عشق و فرزانگی
مشاوره ، ویرایش و چاپ کتاب
افست - دیجیتال
**************
Mohammad Hossein Sadeghi
Manager of Hodhod Publication
Hodhodzar@gmail.com
00989176112253

هوالجمیل // مردم زرقان به خاطر روحیه تلاش و کار و تقوا، مردمی اقتصادی‌اند ولی اهل ولخرجی و اسراف نیستند و می‌دانند کجا و چگونه خرج کنند و وقتی که پای معامله با خدا در میان باشد چنان در کار خیر از جان و مال خود مایه می‌گذارند که مصداق آیه شریفه‌ی «لن تنالوا البر حتی تنفقو مما تحبون» می‌شوند.

بدون شک اگر بخواهیم تعداد تمام نیکوکاران زرقانی را که به انحاء مختلف در کارهای خیر شرکت داشتند و دارند بر شماریم و در یک جلسه جمع کنیم مجبوریم‌ اکثر مردم زرقان را احصا نمائیم و انجمنی به وسعت تمام زرقان تشکیل دهیم تا تمام نیکوکاران زرقانی را جمع کرده باشیم.  ادامه مطلب...  

بهشت خانۀ نیکوکاران است

و آنان که خدا و رسول را اطاعت کنند البته با کسانی که خدا به آنها لطف و عنایت کامل فرموده، یعنی با پیامبران و صدیقان و شهیدان و نیکوکاران محشور خواهند شد و اینان (در بهشت) چقدر رفیقان نیکوئی هستند. این است فضل و بخشش خدا و علم ازلی خدا (به احوال و حاجات خلق) کفایت می‌کند.

سوره نسا آیات 69 و 70

احادیث بسیاری در مورد «دوست و رفیق» در متون اسلامی و ادیان مختلف وجود دارد که تماماً نشان دهنده نیاز فطری انسان به رفیق است. شاید در بین بنی‌آدم کمتر کسی پیدا شود که هیچ دوست و رفیقی نداشته باشد و خودش هم رفیق کسی نباشد.

بهترین دوستان و رفقا از نظر قرآن کریم انبیاء و راستگویان و نیکوکاران و شهدا هستند. اولین سؤالی که در این مورد پیش می‌آید این است که انسان نیاز به رفیق زنده دارد و اکثر کسانی که قرآن از آنها بعنوان بهترین رفیقان نام می‌برد، ظاهراً مرده‌اند و دوستی ظاهری با آنها امکانپذیر نیست.

در پاسخ به این سؤال باید گفت: اولاً آنها نمرده‌اند، از ما زنده‌ترند و با اذن پروردگار به اداره امور عالم مشغولند و در عالم غیب، راهنما و هدایتگر دوستان و رفقای خود هستند.

ثانیاً: اولیاء و راستگویان و نیکوکاران در عالم ظاهر هم وجود دارند و شهدای زنده هستند. بدون شک آنها هم وصل به انبیاء و شهدا هستند و از آنجا که دوستان دوست هم دوست به حساب می‌آیند، رفاقت و دوستی با آنها به منزله دوستی با انبیاء و شهداست.

ثالثاً: وقتی که کسی با آنها دوست می‌شود عطر و بوی آنها را می‌گیرد و خودش هم کم‌کم وارد گروه صلحا و نیکوکاران می‌شود و تبدیل به دوست و رفیقی خوب برای دیگران می‌گردد.

رابعاً: خداوند عالم بهتر از هر کسی می‌داند که انبیاء و شهدا به ظاهر از دنیا رفته‌اند ولی دستوری که در قرآن صادر می‌کند فقط برای آخرت نیست، بلکه برای زندگی دنیا هم هست. پس مطمئناً ارواح پاک و طاهر انبیاء و شهدا در عالم هم حاضرند و تأثیری شگرف بر روح و روان پیروان و دوستان و رفقای خود دارند. با این حساب، راه سعادت و رستگاری در دنیا و آخرت برای همه باز است  و آن راه دوستی با صالحین و شهداست.

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَالْعَصْرِ ﴿1 إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿2 إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿3 سوگند به عصر [غلبه حق بر باطل] (1) که واقعا انسان دستخوش زیان است (2) مگر کسانى که گرویده و کارهاى شایسته کرده و همدیگر را به حق سفارش و به شکیبایى توصیه کرده‏اند 3

انفاق و نیکوکاری از منظر قرآن کریم

خداوند متعال درآیات بسیاری از قرآن کریم، به اهمیت و ارزش انفاق مال و اموال در راه خداوند اشاره کرده و در آیه 72 سوره‌ی انفال کسانی را که با اموال خود در راه خدا جهاد می‌‌‌‌‌‌کنند، همطراز و همردیف با شهیدانی قلمداد کرده که با جانشان در راه خدا به ایثارگری و فداکاری می‌پردازند و در آیه‌ی 262 سوره‌ی بقره درباره‌ی پاداش خیرین و نیکوکاران می فرماید: مَثَل آنان که مالشان را در راه خدا انفاق کنند همانند دانه‌ای است که از یک دانه، هفت خوشه بروید و در هر خوشه، صد دانه باشد (که یک دانه خیر، هفتصد برابرشود) و خدا نیز، اضافه بر این مقدار به هرکه خواهد بیفزاید که رحمت خدا بی‌منتهاست و به همه چیز احاطۀ کامل دارد.

خداوند در آیات متعددی اموال و اولاد را باعث فتنه و آزمایش قلمداد کرده بویژه در آیه‌ی 15 سوره تغابن می‌فرماید: به حقیقت اموال و فرزندان شما اسباب امتحان شما هستند و البته اجر عظیم نزد خداست. و در آیه‌ی 37 سوره سبا می‌فرماید : و هرگز اموال و اولاد شما چیزی که شما را به در گاه خدا مقرب گرداند نیست مگر آنکه کسی با ایمان و عمل صالح مقرب درگاه خداوند شود.

خداوند در آیه‌ی 114 سوره‌ی آل عمران کسانی را که در انجام کارهای خیر تعجیل می‌‌‌‌کنند و از هم سبقت می‌‌گیرند بعنوان بندگان خوب می‌ستاید وآنها را جزو نیکوکاران واقعی می‌داند.

در آیه‌ی 90 سوره‌ی انبیا ، تعجیل در کار خیر را صفت پیامبران الهی می‌داند و در آیه‌ی 61 سوره‌ی مومنون یکی از صفات برجسته‌ی مؤمنین واقعی را شتاب در کارهای خیر و سبقت جستن در نیکوکاری بر می‌شمارد.

در آیه‌ی272 سوره‌ی بقره می‌فرماید: شما هرچه انفاق و احسان کنید درباره‌ی خویش کرده‌‌اید و هر کار نیکی به خودتان بر می‌‌‌گردد و در آیه‌ی بعد می‌فرماید: و هرچه انفاق کنید، خدا به آن آگاه است و در آیه‌ی بعد نیز می‌فرماید: کسانی که به صورت آشکار و مخفی ، اموال خود را در راه خدا انفاق می‌‌‌‌کنند هرگز از آینده بیمناک نخواهند بود.

نیکوکاران مقام و منزلت خاصی نزد پروردگار دارند اما خداوند برای آن شرطی متذکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شود و در آیه‌ی 92 سوره آل‌عمران می‌فرماید: «لن تنالوالبر حتی تنفقوا مما تحبون» یعنی : شما به مقام نیکوکاران و خاصان درگاه خدا نخواهید رسید مگر آنکه از آنچه دوست می‌دارید و برای شما محبوب است در راه خدا انفاق کنید و محققا خدا بر آن آگاه است.

خداوند راه رسیدن مردم به رضایت الهی را فراوان ذکر می‌کند و در آیه‌ی148 سوره‌ی بقره می‌فرماید: و برای کسی راهی است به سوی حق که بدان راه یابد پس بشتابید به سوی کارهای خیر و از هم سبقت بگیرید ، یعنی یکی از راههای رسیدن به مقام رضایت خدا برای تمام مردم و بویژه متمولین را انفاق مال در راه خدا می‌داند.

در راه نیکوکاری معمولا دو گروه ، راه انفاق را سد می‌کنند ، یکی شیاطین که دائما جلوی نیکوکاری افراد را می‌گیرند، چنانچه در آیات متعدد قرآن به آن اشاره شده و دیگری: دوستان و خویشان جاهل که قرآن کریم در آیه‌ی 7 سوره‌ی ماعون از آنها به عنوان «یمنعون الماعون» و دینداران دروغین نام می‌برد، یعنی کسانی که خودشان کارهای خیر انجام نمی‌دهند بلکه جلوی کارهای خیر دیگران را می‌گیرند.

طبق آیه‌ی 47 سوره‌ی یاسین : کافران به مومنین می‌گویند: اگر خدا می‌خواست به فقرا هم ثروت و مکنت می‌داد وآنها را مثل ثروتمندان می‌آفرید و به درستی‌که این منکران قیامت سخت در گمراهی هستند. خداوند درباره‌ی علت اینکه چرا همه‌ی انسان‌ها را یکسان خلق نکرده و عده‌ای را محتاج عده‌ای دیگر قرار داده در آیه‌ی 48 سوره مائده می‌فرماید: خدا می‌توانست همه‌ی شما را یک امت واحده خلق کند و تفاوتی بین شما نباشد ولی انسانها را با وضعیت‌های مختلف خلق کرد تا ثروتمندان را امتحان کند، پس در کارهای خیر از هم سبقت بگیرید که بازگشت همه‌ی شما به سوی خداست.

اما علت انفاق نیکوکاران فقط به خاطر نیازهای جامعه نیست، چون آنها ذاتاً به کار خیر علاقمندند و اگر هیچ نیاز و نیازمندی هم در جامعه وجود نداشته آنها همیشه آرزوی انجام کار خیر دارند و به این طریق شخصیت ذاتی خود را به اثبات می‌رسانند. در همین رابطه خداوند در آیه‌ی 46 سوره‌ی کهف می‌فرماید: اموال و فرزندان شما زینت حیات دنیا هستند ولیکن اعمال صالح و باقیات صالحات که تا قیامت می‌مانند نزد پروردگار بسی بهتر است، و انجام کار خیر بهترین آرزوئی است که نیکوکاران دارند و در آیه‌ی109 سوره‌ی بقره می‌فرماید: و بدانید که آنچه برای خویش از اعمال خیر، پیش می‌فرستید، پاداش آن را نزد خدا خواهید یافت که خدا بر هر کار شما آگاه است.

در رابطه با اعمال خیر و بویژه سنت شریف قرض‌الحسنه در آیه‌ی 20 سوره‌ی مزمل می‌فرماید : به خدا قرض نیکو دهید و بدانید که هر عمل نیک که برای آخرت خود پیش می‌فرستید پاداش آن را نزد خدا می‌یابید و این پاداش بسی بهتر و بزرگتر از متاع دنیاست و دائم به دعا از خدا آمرزش طلبید که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.

خداوند در آیات 90 تا 97 سوره نحل موضوع نیکوکاری را مورد تأکید مخصوص قرار می‌دهد و می‌فرماید : در حقیقت‏خدا به دادگرى و نیکوکارى و بخشش به خویشاوندان فرمان مى‏دهد و از کار زشت و ناپسند و ستم باز مى‏دارد به شما اندرز مى‏دهد باشد که پند گیرید (90)  و چون با خدا پیمان بستید به پیمان خود وفا کنید و سوگندهاى [خود را] پس از استوار کردن آنها مشکنید با اینکه خدا را بر خود ضامن [و گواه] قرار داده‏اید زیرا خدا آنچه را انجام مى‏دهید مى‏داند (91) و مانند آن [زنى] که رشته خود را پس از محکم بافتن [یکى یکى] از هم مى‏گسست مباشید که سوگندهاى خود را میان خویش وسیله [فریب و] تقلب سازید [به خیال این] که گروهى از گروه دیگر [در داشتن امکانات] افزونترند، جز این نیست که خدا شما را بدین وسیله مى‏آزماید و روز قیامت در آنچه اختلاف مى‏کردید قطعا براى شما روشن خواهد شد (92) و اگر خدا مى‏خواست قطعا شما را امتى واحد قرار مى‏داد ولى هرکه را بخواهد بیراه و هرکه را بخواهد هدایت مى‏کند و از آنچه انجام مى‏دادید حتما سؤال خواهید شد (93) و زنهار سوگندهاى خود را دستاویز تقلب میان خود قرار مدهید تا گامى بعد از استواری‌اش بلغزد و شما به [سزاى] آنکه [مردم را] از راه خدا باز داشته‏اید دچار شکنجه شوید و براى شما عذابى بزرگ باشد (94) و پیمان خدا را به بهاى ناچیزى مفروشید زیرا آنچه نزد خداست اگر بدانید همان براى شما بهتر است (95) آنچه پیش شماست تمام مى‏شود و آنچه پیش خداست پایدار است و قطعا کسانى را که شکیبایى کردند به بهتر از آنچه عمل مى‏کردند پاداش خواهیم داد (96) هرکس از مرد یا زن کار شایسته کند و مؤمن باشد قطعا او را با زندگى پاکیزه‏اى حیات [حقیقى] بخشیم و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏دادند پاداش خواهیم داد (97).

...سنت وقف و باقیات صالحات قبل از اسلام نیز وجود داشته ولی اسلام آن را در مسیری روشن و منطقی و هدفدار و مترقی و دقیق مورد تاکید قرار داده است.

وقف و باقیات صالحات کمکی است بدون منت، صدقه‌ای است دائمی و مستمر و بدون ریا و وامی است بدون اضطراب باز پرداخت و از همه مهم‌تر : نوعی تعدیل ثروت در جوامع بشری به حساب می‌آید با رضا و رغبت قبلی فرد نیکوکار.

موضوع انفاق و نیکوکاری ، آنقدر در آیات و احادیث معصومین زیاد است که اگر بخواهیم آنها را برشماریم نیاز به تدوین دهها کتاب دارد ولی با توجه به موضوع این گزارش و مخاطبین آن یعنی خیرین و نیکوکاران شهر باستانی و مذهبی زرقان که کاملا با این مطالب آشنا هستند به همین مقدار بسنده می‌‌‌‌‌کنیم و پس از تبرک و تیمن به این آیات شریف به اصل گزارش می‌‌‌پردازیم:

آثار نیکوکاران زرقانی- استدعای تصحیح و تکمیل از همشهریان فرهیخته

مَا عِندَکُمْ یَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ (نحل -96)

آنچه در نزد بشر هست ، فنا خواهد شد

آنچه در راه خدا داده ، بقا خواهد یافت

زرقان، بهشت نیکوکاران

معرفی بیش از یکصد اثر خیر و باقیات صالحات زرقانی‌ها و اسامی نیکوکاران

مردم هریک از شهرهای مختلف جهان، به خصلتی معروف و مشهورند و خصلت مشهور زرقانی‌ها نیکوکاری است و هرکس به طریقی و در حد وسع و توان خویش در امر باقیات صالحات شریک است.

ساختن مدرسه، مسجد، حسنیه، حمام، حفرقنات و چاه، احداث آب انبار، تاسیس راه، اهدای زمین، وقف باغات و درختان، احداث حوزه و دانشگاه و بیمارستان و ورزشگاه، برگزاری جلسات قرآن و دعا، تأسیس خیریه‌ها و قرض‌الحسنه‌ها و حمایت دائمی از آنها ، کمک به ازدواج جوانان، کمک به برگزاری مراسم مختلف مذهبی مانند اعیاد و عزاداری‌ها، تأسیس کتابخانه و کمک به چاپ و نشر کتب مفید، کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت، احداث نمازخانه، احداث خوابگاه و آزمایشگاه و انفاق‌ها و نیکوکاری‌های پنهان که کسی جز خودشان و خداوند از آنها با خبر نیست جزو کارهائی هستند که زرقانی‌ها را به صفت نیکوکاری و انفاق خالصانه در راه خدا مشهور کرده است و اینهمه به برکت آموزه‌های دینی و ولایتی و عاشورائی در وجود مردم زرقان است.

مردم زرقان به خاطر روحیه تلاش و کار و تقوا، مردمی اقتصادی‌اند ولی اهل ولخرجی و اسراف نیستند و می‌دانند کجا و چگونه خرج کنند و وقتی که پای معامله با خدا در میان باشد چنان در کار خیر از جان و مال خود مایه می‌گذارند که مصداق آیه شریفه‌ی «لن تنالوا البر حتی تنفقو مما تحبون» می‌شوند.

بدون شک اگر بخواهیم تعداد تمام نیکوکاران زرقانی را که به انحاء مختلف در کارهای خیر شرکت داشتند و دارند بر شماریم و در یک جلسه جمع کنیم مجبوریم‌ اکثر مردم زرقان را احصا نمائیم و انجمنی به وسعت تمام زرقان تشکیل دهیم تا تمام نیکوکاران زرقانی را جمع کرده باشیم.

بعنوان نمونه، تمام زرقانی‌هائی که فقط با کمیته امداد امام خمینی و مؤسسات خیریه و قرض‌الحسنه‌های مسجد حاج عباس شیراز، مسجد امام علی مرودشت، مسجد حیدر، مسجد ولی‌عصر، مسجد جامع نو، مسجد امام سجاد، مسجد فاطمة الزهرا ، مسجد امام حسن مجتبی، مسجد جامع دودج ، مسجد شهریار و مسجدالمهدی بلوار همکاری خالصانه و دائمی دارند و هر ماه با انفاق اموال خود به این مؤسسات جهت کمک به محرومین و تأسیس بناهای خیر کمک می‌کنند، بحمدلله آنقدر زیادند که اگر فقط بخواهیم نامشان را بخوانیم ، ساعت‌ها وقت می‌گیرد.

روحیه‌ی انفاق و نیکوکاری صفتی است که در روح و شخصیت مردم زرقان نهادینه شده و از قدیم‌الایام به این صفت شهرت داشته‌اند و وجود مصادیق ذیل، گواه این مدعاست.

در اصل مردمی که از قدیم، پیرو ولایت بوده‌اند و در مکتب اهلبیت تربیت شده‌اند و صدها شهید گلگون کفن و چند هزار ایثارگر دریادل و ازخودگذشته در طول دوران دفاع مقدس تقدیم اسلام و انقلاب کرده‌اند و نمونه‌های بارز انفاق و ایثارگری‌شان اینک در گلزارهای مطهر شهدای شهر و بخش زرقان آرمیده‌اند و اینگونه با خدا معامله کرده‌اند، بذل مال و ثروت خود در راه خدا را نیز فوزی عظیم می‌دانند اما همانگونه که گفته شد، راه صحیح انفاق را نیز می‌دانند و هیچگاه در پی نام و مقام نبوده‌اند و به همین خاطر اکثر عزیزانی که در این مقاله به نام شریفشان اشاره می‌شود تمایلی به مطرح شدن نامشان نداشتند ولی با اصرار ما و به خاطر ترویج بیشتر روحیه‌ی نیکوکاری و تشکیل مجمع نیکوکاران زرقان دعوت ما را پذیرفتند.

در زرقان تعداد زمینها، باغها، مغازه‌ها و خانه‌هایی که به مساجد و حسینیه‌‌ها جهت تبلیغ دین و انجام امور خیر وقف و واگذار شده‌‌اند ، بقدری زیاد است که هیچکس به درستی از تعداد آنها آگاه نیست . در اصناف جدید مثل رانندگی نیز تعداد افرادی که به اصطلاح «شراکت با اباالفضل » دارند و هر ماهه قسمتی از درآمد خود را به کارهای خیر اختصاص می‌دهند بسیار زیادند . علاوه بر این، بدون شک در زرقان، خانه‌ای وجود ندارد که به مناسبت خاصی نذر و عهدی با خداوند به عهده نداشته باشد و نذر خود را در زمانهای خاص ادا نکند. تمام اینها، نمایانگر و اثبات کننده‌ی روحیه‌ی نیکوکاری و ایثارگری در مردم فهیم و فرهیخته‌ی زرقان است و این ثروت معنوی و لایزال که ریشه در فرهنگ الهی و ولایتی و بصیرت مردم ما دارد بزرگترین نقطه‌ی اوج و درخشش مردم زرقان به شمار می‌آید.

اگرچه خداوند از کارهای خیر و باقیات صالحات آنها آگاه است ولی ما نیز به مصداق حدیث شریف «لم یشکرالمخلوق لم یشکرالخالق » وظیفه داریم از اعمال خیر این عزیزان تقدیر کنیم و در حد توان خویش در اجرای حکم آسمانی «امر به معروف » و سپاسگزاری از این نیکوکاران گرانقدر بکوشیم تا این فرهنگ زیبای الهی، هرچه بیشتر در وجود نسل حاضر و آیند‌گان نیز نهادینه شود و این کاروان خیر و نیکی تا ابد ادامه یابد.

 در مجموعه زیر سعی شده تمام آثار خیر و باقیات صالحات زرقانی‌ها ذکر گردد ولی بدون شک نیاز به حک و اصلاح و تکمیل دارد و هدف از درج نام و آثار آنها در این جزوه بخاطر دریافت اطلات تکمیلی است.

اگرچه از میزان وقفیات و باقیات صالحات که در قرنهای گذشته در زرقان انجام شده اطلاع دقیقی در دست نیست ولی اگر قیمت ریالی آنچه در سده اخیر و سالهای پس از انقلاب اسلامی تاکنون انجام گرفته، بصورت تقریبی برآورد شود بالغ بر میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری عمرانی و فرهنگی خواهد شد و این نشان از مشارکت بالای مردم زرقان در امور مدنی و فرهنگی و اجتماعی دارد و به همین خاطر جا دارد که زرقان باستانی و شهیدپرور را «بهشت نیکوکاران» بنامیم .

در اینجا به آنچه که تاکنون با خبر شده‌ایم اشاره‌ای گذرا می‌کنیم و برای بانیان آنها علو درجات را در دنیا و آخرت از خدای بزرگ مسئلت می‌نمائیم.

  1. مشارکت ویژه در احداث ساخت بیمارستان امام حسن عسکری (ع) توسط حاج ابراهیم انتظاری
  2. تجهیز بیمارستان امام حسن عسکری (ع) توسط  گروه خیرین سلامت بخش و شهر زرقان
  3. خرید یکباب منزل توسط مرحوم حاج رضا یزدان پناه و اهدا به آموزش و پرورش جهت امور فرهنگی و تربیتی
  4. احداث یکباب مدرسه توسط حاج منصور باقری
  5. احداث خوابگاه دختران توسط حاج منصور باقری
  6. احداث یکباب مدرسه توسط مرحومه حاجیه خانم زینت باقری
  7. احداث یکباب مدرسه توسط مرحوم عبدالواحد معدلی و مرحوم عبدالاحد نیّر
  8. احداث یکباب مدرسه توسط مرحوم حاج آقا توکلی
  9. احداث یکباب مدرسه توسط حاج غلامحسین، حاج عباس و حاجیه خانم نازیلا توکلی
  10. احداث یک باب خوابگاه توسط خانوادۀ مرحوم توکلی
  11. احداث یکباب نمازخانه کنار مدرسه‌ی مرحوم حاج آقا توکلی توسط حاج محمد تقی صادقی
  12. احداث یکباب مدرسه توسط حاج حبیب حیدری
  13. احداث یکباب سالن بزرگ ورزشی توسط حاج محمود صادقیان
  14. احداث یکباب مدرسه توسط والدین گرانقدر شهید بزرگوار: محمد کاظم اسلامی نژاد
  15. احداث نماز خانه اداره آموزش و پرورش توسط حاج عباس اسلامی
  16. احداث و توسعه شبستان شمالی مسجد جامع توسط حاج محمود اسلامی
  17. احداث و توسعه شبستان جنوبی مسجد جامع با مساعدت ویژه‌ی مرحوم حاج رحیم صادقی
  18. احداث و توسعه‌ شبستان مسجد ولی عصر با مساعدت ویژۀ حاج ایرج اسلامی
  19. خرید و اهدای منزل و مغازه‌های کنار مسجد جامع جهت توسعه شبستان، توسط مرحوم حاج رحیم صادقی
  20. اهداء زمین بیمارستان امام حسن عسکری (ع) توسط ورثه‌ی مرحومه بانو منور حمزوی
  21. احداث بنای مقدس فاطمیه در مسجد فاطمه‌الزهرا توسط مرحوم حاج علمدار علمداری
  22. اهداء یک باب خانه به مسجد حیدر توسط مرحوم حاج جعفر گیلر
  23. اهداء زمین و مغازه به مسجد حیدر توسط مرحومین حاج ابوالقاسم و حاج حسین محمودی و آقای ایران پرست
  24. احداث مؤسسه‌ فرهنگی آل یاسین در زرقان توسط جمعی از نیکوکاران
  25. احداث موسسۀ فرهنگی اهلبیت (ع) در محلۀ دودج توسط جمعی از نیکوکاران
  26. مساعدت مالی ویژه جهت تکمیل مسجد امام حسن مجتبی (ع) در منطقۀ زمین شهری زرقان توسط آقایان: حاج جعفر نوروزی، حاج عباس محمدی و حاج عوض قائدشرف و نیکوکاران دیگر
  27. احداث ساختمان بیت الزهرا در گلزار شهدا توسط مرحوم حجار
  28. مسجد المهدی بلوار توسط نیکوکاران عشایر و زرقانی
  29. مسجد وحسینیه محله شهریار نیکوکاران عشایر و زرقانی
  30. غسالخانه محله حیدر و سید نسیمی
  31. ساختمان قرض‌الحسنه ثامن‌الحجج زرقان
  32. ساختمان قرض‌الحسنه شهدا - مسجد حیدر
  33. احداث کتابخانۀ و مؤسسه فرهنگی مسجد حیدر
  34. مؤسسۀ خیریه و قرض‌الحسنه مسجد ولی عصر
  35. مؤسسه خیریه مسجد جامع نو
  36. قرض‌الحسنه و مؤسسه خیریۀ مسجد امام حسن مجتبی (ع)
  37. مؤسسه خیریه مسجد فاطمه‌الزهرا
  38. کتابخانه عمومی مسجد جامع
  39. منازل مربوط به امام جماعت هر مسجد (شامل چهار منزل)
  40. مسجد جامع دودج که توسط حاج عباس محمدی توسعه یافته و تکمیل شده است.
  41. مسجد فاطمةالزهرا که توسط یکی از نیکوکاران لاری ، حاج . . . . . . . . . . . . . . احداث شده است.
  42. مشارکت در خرید یک دستگاه آمبولانس توسط مرحوم حاج محمد رضا خدایاری
  43. مشارکت در تأسیس و ساخت دانشگاه آزاد اسلامی زرقان که ‌اکنون بیش از پنج هزار و پانصد دانشجو در آن تحصیل می‌کنند و ساختمان اولیه آن با مساعدت ویژۀ ورثه مرحوم حاج جلیل قائدشرف اهدا شده و با مساعدت نیکوکاران دیگر ساختمانهای آن احداث گردیده است.
  44. مشارکت ویژه در تاسیس دانشگاه پیام نور توسط حاج عباس علمداری
  45. احداث مؤسسه بزرگ خیریه شهدای کربلا در مسجد حاج عباس شیراز توسط زرقانی‌های مقیم شیراز
  46. احداث مسجد امام علی، حسینیه و مؤسسه خیریه در مرودشت توسط زرقانی‌های مقیم مرودشت
  47. احداث بقعه امامزاده قاسم توسط اوقاف و نذورات مردم
  48. انتشار یک عنوان کتاب مذهبی توسط مرحوم حاج حیدر قنبری
  49. احداث یک باب نمازخانه در هنرستان شبانه روزی شهید چمران توسط مرحوم حاج حیدر قنبری
  50. احداث یکباب مدرسه در روستای دولت آباد کربال توسط محمد حسین کاویانی
  51. احداث یکباب مدرسه در روستای مهریان کربال توسط حاجیه خانم صدیقه دهقانی
  52. احداث یکباب مدرسه در روستای بندامیر توسط حاج علی دیلمی
  53. احداث یکباب مدرسه در روستای چاه سرخ توسط حاج امرالله ده‌بزرگی
  54. احداث یکباب مدرسه در  جوار کارخانجات صنعتی توسط حاج ناصر کاکائی نژاد
  55. احداث یکباب مدرسه در شهر لپوئی توسط حاج خیرالله، عبدالله، حمدالله، علی اصغر، و عبدالحسن جعفری
  56. احداث دارالقرآن کریم در شیراز توسط حاج محمد باقر ممیز
  57. احداث دارالقرآن کریم در زرقان توسط حاج محمد باقر ممیز
  58. خرید زمین دارالقرآن زرقان توسط دکتر احمد قائدشرفی (ساکن کانادا) و اهداء برای ساخت دار‌القرآن با مساعدت و پیگیری مهندس عوض قائدشرف
  59. اهداء یک قطعه زمین برای احداث حوزۀ علمیه توسط حاج جواد چالمه
  60. اهداء یکباب خانه جهت تأسیس خانۀ معلم توسط مرحوم حاج منصور خواجه و همسرش مرحومه احترام حمزه زرقانی
  61. احداث ساختمان جدید سپاه زرقان توسط نیکوکاران زرقانی
  62. اهداء یک باب منزل به مسجد و حسینیه حیدر توسط ورثۀ مرحوم حاج ابوالقاسم صادقیان
  63. اهداء یک قطعه زمین به آموزش و پرورش توسط حاج امان‌اله زارع
  64. اهداء یک قطعه تاکستان به آموزش و پرورش توسط خانم رضوان نوروزی
  65. اهداء یک قطعه زمین به آموزش و پرورش توسط حاج سعید کاظمی
  66. اهداء یک قطعه  باغ رزی به آرامستان نسیمی شهرداری زرقان  توسط حاج نعمت الله اسلامی نژاد
  67. احداث دو باب سوله جهت مراسم مذهبی و نماز اموات در آرامستانهای حیدر و نسیمی توسط حاج عباس علمداری
  68. محوطه سازی قسمتهائی از آرامستان نسیمی و قطعه ایثارگران و گلزار شهدا توسط حاج ناصر خلف پور
  69. احداث دو باب آبخوری و وضوخانه در آرامستانهای حیدر و نسیمی توسط حاج ناصر خلف پور
  70. تکمیل حسینیۀ مسجد حضرت ابوالفضل محلۀ شهریار توسط حاج ناصر خلف پور
  71. احداث یکباب مدرسه در روستای چاه سرخ توسط حاج ناصر خلف پور
  72. احداث دو باب سردخانه در آرامستانهای حیدر و نسیمی توسط حاج جلیل معینی
  73. احداث درمانگاه دو طبقه در مکان بهداری قدیم توسط حاج علی (محمد رضا) ضیغمی
  74. اهداء و نصب دو دستگاه منبع آب و تعویض لوله کشی کل آرامستان نسیمی به منظور تبدیل آب شرب به آب فضای سبز توسط مهندس جوکار
  75. ساخت و نصب یک دستگاه منبع آب 20 هزار لیتری در آرامستان حیدر جهت تبدیل آب شرب به فضای سبز توسط آقای ابراهیم حسن‌زاده
  76. احداث یک باب کتابخانه در مدرسۀ ناصر معدلی توسط حاج جواد قائدشرف و مهندس علیرضا معدلی
  77. اهدای زمین در روستای بندامیر جهت احداث ساختمان شورای حل اختلاف، دهداری و شورای اسلامی توسط حاج کریم عضدی
  78. احداث یک باب نمازخانه در حاشیۀ پارک غدیر توسط حاج محمد جوانمردی
  79. اهداء تعداد کثیری صندلی به آرامستان نسیمی توسط حاج مجتبی جعفری
  80. اهداء یک قطعه باغ رزی به آرامستان نسیمی توسط برادران علیشاهی
  81. اهداء زمین جهت توسعه آرامستان محل حیدر توسط برادران کاظمی (ورثه مرحوم حاج هاشم کاظمی).
  82. اهداء یک باب منزل مسکونی (منزل سردار حیدر زرقانی) جهت تأسیس موزۀ زرقان‌شناسی توسط خانواده‌های محترم واقفی و جمشیدی
  83. اهداء یک قطعه زمین جهت تعریض 45 متری دودج زرقان توسط حاج باقر پرهیزگار
  84. اهداء یک قطعه زمین جهت تعریض 45 متری دودج زرقان توسط سید عباس زرقانی
  85. اهداء یک قطعه زمین جهت تعریض 45 متری دودج زرقان توسط حاج امرالله محمدی
  86. اهداء یک قطعه زمین جهت تعریض 45 متری دودج زرقان توسط حاج هادی شیعه
  87. اهداء یک قطعه زمین جهت تعریض 45 متری دودج زرقان توسط حاج جلیل محمدی

باقیات صالحات مربوط به قبل از انقلاب اسلامی  تا حدود دو قرن پیش

  1. ساختمان آب انبار که به درخواست و هزینۀ مادر مرحوم لطفعلیخان معدل‌ احداث شده است
  2. ساختمان سید نسیمی که به درخواست و هزینۀ مادر مرحوم لطفعلیخان معدل‌ احداث شده است
  3. وقف زمین‌های منطقۀ آهوچر زرقان توسط مرحوم لطفعلیخان معدل 
  4. اهداء یک قطعه زمین به آموزش و پرورش توسط ورثه مرحوم ابراهیم حمزوی
  5. اهداء یک قطعه زمین به آموزش و پرورش توسط خانم زهرا رضازاده
  6. اهدای زمین حسینیه امام سجاد توسط ورثه مرحوم حاج قنبرخان حمزوی و مشارکت ویژه در ساخت حسینیه
  7. اهداء زمین به مسجد حیدر توسط مرحوم حاج محمد حسن واقفی
  8. واگذاری تعدادی زمین مسکونی به مستمندان توسط مرحوم حاج اسماعیل خان حمزوی
  9. واگذاری تعدادی زمین مسکونی به مستمندان توسط ورثه مرحوم حاج فرج آقا منتخب
  10. اهداء زمین‌های مدارس قآآنی و دبیرستان قدیم و بهداری قدیم توسط مرحوم حاج فرج آقا منتخب
  11. مسجد حیدر
  12. حسینیه حیدر
  13. حمام حیدر
  14. مسجد ولی عصر
  15. حسینیه ولی عصر
  16. حمام میان
  17. مسجد جامع نو
  18. زینبیه مسجد نو
  19. مسجد امام سجاد
  20. حسینیه امام سجاد
  21. مهدیه امام سجاد
  22. حمام خان(امام سجاد)
  23. احداث مدرسه توسط حاج ایرج اسلامی در زرقان
  24. احداث مدرسه توسط حاج صادق صادقیان در شهر زرقان
  25. احداث مدرسه توسط اسماعیل قائدشرف در زرقان با مساعدت و پیگیری مهندس عوض قائدشرف و اخذ اعتبار مالی مشارکتی از وزارت آموزش و پرورش
  26. احداث دو باب مدرسه مرحوم حاج ذوالفقار جهانگیر و مرحومه بی بی سلطان جهانگیر توسط برادران جهانگیر در محله غدیر زرقان با نظارت مهندس عوض قائدشرف
  27. احداث مدرسه توسط حاج حبیب حیدری در زرقان
  28. اهداء زمین جهت فاطمیه و حوزه علمیه توسط حاج اسدالله شیعه
  29. اهداء دستگاه رادیولوژی به بیمارستان زرقان توسط آقای حسن خواجه
  30. اهداء دو مانیتور پزشکی و یک دستگاه نوار قلب به بیمارستان زرقان توسط خانم منور خیریه
  31. پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان برای خرید تجهیزات پزشکی توسط نیکوکار ناشناس زرقانی
  32.  لطفاً موارد از قلم افتاده و جدید را از طریق تلفن 09176112253 اطلاع دهید تا به این لیست اضافه کنیم.......

 علاوه بر کارهای بزرگی که به آن اشاره شد، تعداد زیادی زمین و باغ و مغازه و منزل مسکونی در قرنهای گذشته و سده اخیر به مساجد و تکایا و مدارس وقف و یا اهدا شده که ما اطلاعات دقیقی از آنها نداریم و از همشهریان گرامی استدعا داریم هر مورد کار خیر را که به یاد و یا سراغ دارند با ما در میان بگذارند تا بر این لیست بیفزائیم. لازم به ذکر است که برخی از این آثار تبدیل به احسن شده‌اند و یا هنوز مورد استفاده‌اند و یک راه درآمد دائمی و مطمئن برای امور خیر و ترویج فرهنگ قرآن و عترت و خدمت‌رسانی به مردم به شمار می‌روند.

درخواست اطلاعات کامل‌تر از مطلعین و نیکوکاران گرانقدر

این لیست به آسانی تهیه نشده و حاصل روزها تحقیق و جستجو و مصاحبه با بزرگان و کهنسالان زرقان است. در مورد بناهای خیری که از آنها یاد شد اطلاعات ما در همین حد است (و البته همین هم بیشترین حد اطلاعات است) ولی اگر اطلاعات کاملتر و دقیق‌تری در مورد مساحت زیر بناها، میزان خرجکرد، تاریخ احداث، و مشخصات دقیق بناهای فوق به دست ما برسد این اطلاعات کامل‌تر خواهد شد و به همین خاطر از تمام عزیزانی که این ابنیه و مؤسسات را احداث کرده‌اند خواهشمندیم که عکس و مشخصات و اطلاعات دقیق‌تری در مورد خودشان و آثار خیرشان به ما تحویل دهند.

همچنین، از هیئت امنای محترم مساجد و تکایا و مدیران محترم مدارس و ادارات و عموم شهروندان گرانقدر زرقانی استدعا کنیم که برای زنده ماندن نام و یاد واقفین و بانیان خیر هر گونه اطلاعاتی دارند در اختیار ما قرار دهند تا در کتاب جداگانه‌ای که انشاءالله در آینده‌ای نزدیک در همین رابطه تدوین و بین تمام همشهریان توزیع و برای تمام کتابخانه‌های سراسرکشور نیز ارسال خواهد شد درج نمائیم و از طریق اینترنت نیز در اختیار جامعه کشوری و حهانی قرار دهیم، انشااءالله

نکته قابل ذکر دیگر در مورد باقیات صالحات زرقان این است که تمام مواردی که در این نوشتار و فیلم مستند (آتی) به آن اشاره شده و خواهد شد مربوط به مؤسسات و وقفیات و کارهای خیری است که در شهر زرقان و برخی از روستاهای تابعه بخش انجام گرفته ولی اطلاعات خاصی در مورد کل بناهای خیر در روستاهای دیگر شهرستان زرقان نداریم که امید است اطلاعات تکمیلی در این رابطه نیز از طریق شوراهای محترم روستاها به دستمان برسد تا آنها را گردآوری و تدوین و منتشر نمائیم.

دفتر ارتباط با نیکوکاران که در شورای اسلامی شهر زرقان مستقر است و تمام نیازهای شهر و منطقه را گردآوری کرده امید دارد به یاری خداوند متعال بتواند در آینده با ارتباط بیشتر و بهتر با نیکوکاران و مردم شریف زرقان این سنت حسنه را بیش از پیش زنده نگه دارد و نیازهای شهری و روستائی را به نیکوکاران معرفی نماید، لذا در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست، در صورتی که تصمیم به کار خیر و باقیات صالحات گرفته‌اید و نوع کار و مکان آن را نمی‌دانید با ما تماس حاصل فرمائید تا لیست نیازهای منطقه را در اختیارتان قرار دهیم. والسلام - تیرماه 1395 مصادف با عید سعید فطر 1473 // بازنویس : دیماه 1400

نیازهای فوری و استمداد از خیرین و نیکوکاران :

تکمیل مسجد امام حسن مجتبی (ع) زرقان

احداث حسینیه یا مسجد در زمین هیئت مسلم ابن عقیل (ع) کنار اداره آبفا زرقان

احداث بقعه عارف شهید سیدعمادالدین نسیمی در آرامستان نسیمی زرقان

قطعه بندی و فضاسازی آرامستان نسیمی و مرمت ساختمان بیت الزهرا (س).

تکمیل احداث حوزه علمیه محسن ابن فاطمه (س).

و ................. والسلام

تلفن هماهنگی 09176112253 صادقی

۰۰/۱۰/۲۰
انتشارات هدهد - Hodhod publication

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.